Reaction
Reaction
Haukur Tómassons Reaction (2006, rev. 2021) for akkordeon og cello åbenbarer sig som en dyb dialog mellem to instrumenter. Stykket udfolder sig gennem en række stemninger og teksturer, fra forsigtige udvekslinger til energiske sammensmeltninger, hvor akkordeonet ofte fungerer som en art "kunstig overtonemaskine" for celloen. Værket, indspillet af EKKI MINNA, viser Tómassons evne til at kombinere tradition og innovation og understreger hans markante stemme i moderne kammermusik.

1 | I. | 2:14 |
8,00 kr.
€1.07 / $1.26 / £0.93
|
||
2 | II. | 2:25 |
8,00 kr.
€1.07 / $1.26 / £0.93
|
||
3 | III. | 3:41 |
8,00 kr.
€1.07 / $1.26 / £0.93
|
||
4 | IV. | 3:12 |
8,00 kr.
€1.07 / $1.26 / £0.93
|
Fra æteriske højder til klangfulde dybder
Af Dacapo Records i samarbejde med EKKI MINNA
Reaction (2006) af islandske Haukur Tómasson åbner med en nærmest tøvende ordveksling mellem to instrumenter, akkordeon og cello – som var det to gamle bekendtskaber, der forsigtigt genoptager en samtale. Den blide åbning sætter scenen for et værk, der konstant skifter i forholdet mellem de to instrumenter – sammensmeltet og i legende opposition – og udfolder sig i en række kontrasterende episoder. Lyse, livlige passager med energiske rytmiske elementer veksler med langsommere, mere majestætiske og harmonisk fyldige sektioner. På denne måde udforsker Tómasson instrumenternes særkender og muligheder, fra æteriske højder til klangfulde dybder.
Til tider fungerer akkordeonet som en slags kunstig overtonemaskine for celloen, en idé der afspejles i Tómassons arbejdstitel til værket, Die künstliche Obertonmaschine . Dette koncept giver mulighed for at skabe komplekse klangfarver og harmoniske teksturer, der slører grænserne mellem de to instrumenter. Andre steder engagerer de sig i en mere markant dialog, hvor de reagerer på hinanden i, hvad tonemester Sebastian Vinther Olsen rammende beskriver som ”to gamle slagsbrødre, der går i kødet på hinanden”.
I værkets tredje sats, hvor de to instrumenter forenes i et energisk unisont afsnit, når stykket sit klimaks. Denne passage, fyldt med fælles livsglæde, indkapsler hele værkets ånd. Fra dette punkt kaster instrumenterne sig fra de højeste registre til de dybeste, som for at omfavne hele spektret af deres udtryk.
Reaction, som Tómasson oprindeligt instrumenterede for akkordeon og kontrabas, blev i 2021 omarbejdet til akkordeon og cello på opfordring af EKKI MINNA. Komponisten benyttede lejligheden til ikke blot at arrangere stykket, men også til at foretage en omfattende revision, som han selv kaldte en ”rekomposition”. Efter premieren i København samme år foretog Tómasson yderligere tilpasninger, inden værket blev indspillet af EKKI MINNA i Tingbjerg Kirke i juni 2023.
Ligesom store sonater og miniatureværker trækker Reaction på musikhistorien, samtidig med at det forbliver udpræget nutidigt. Værkets vekslen mellem forbundne teksturer og kontrapunktisk dialog minder om barokkens koncertformer, mens dets rytmiske vitalitet og klanglige udforskning i høj grad tilfører det et moderne udtryk. På denne måde taler Tómasson til både fortid og nutid og skaber et værk, der på én gang er velkendt og forfriskende nyt.