Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Songs of Doubt

Niels Rønsholdt

Songs of Doubt

Roderik Povel, Nathalie Forget, Studium Chorale, Hans Leenders

»Smukt og innovativt« Dagbladet Information

Det kan være kompliceret at træffe vigtige valg i livet. Men det kan også være det letteste i verden. For det meste er det begge dele på én gang. Med Songs of Doubt præsenterer Niels Rønsholdt (f. 1978) en unik sangcyklus – fuld af spejlbilleder, følsomhed og kompromisløse eksperimenter – som giver plads til de tæt forbundne følelser af tvivl og klarsyn.

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 48kHz
    89,00 kr.
    Studio Master
    €11.94 / $12.99 / £10.18
    Køb
Louise Værum Pedersen | Casablanca Film
»Smuk og innovativ. Niels Rønsholdt dykker ned i den eksistentielle tvivl og får livet til at klinge med i hver eneste tone på sin nye udgivelse«
Emil Eggert Scherrebeck, Dagbladet Information
»This is a remarkable CD. One of the most diverting albums we’ve heard in ages. The sound is somewhere between Martin Grech’s ’Open Heart Zoo’ and more modern electronic acts such as James Blake and The xx«
Jeremy Condliffe, Review Corner
Top af kitsch realiseres virkelig i The Lake, også en kunst!
René Seghers, Luister
Nomineret til Nordisk Råds Musikpris 2020
Nordisk Råd
Total runtime: 
56 min.

Et kort videoportræt af Niels Rønsholdt produceret for hans forlag Edition·S.

Songs of doubt (Prospect/Retrospect)

af Trine Boje Mortensen

”Øjeblikket for enhver stor beslutning i vores liv skaber en skarp skillelinje mellem før og efter, mellem fortiden og nutiden ... Værket er formet som en serie af meget enkle sange, der gennem­går valgets komplikationer – tvivl og tøven. Musikken synes at se både fremad og bagud, skiftende mellem prospekt og retrospekt, mellem forventning og minde.” Således beskriver Niels Rønsholdt selv Songs of Doubt.

“I’ll depart, I’ll return, I’ll depart”

”Hvad man bestemmer sig til som resultat af en overvejelse” – Dette er en af definitionerne af ordet ’Beslutning’ i Ordbog Over Det Danske Sprog. Denne beskrivelse af ’Beslutning’ lyder så fredelig og rationel. Man skriver en liste af pros og cons og den liste, der er længst, afgør beslutningen: for eller imod. Det er sådan man køber sofaer, vælger vægfarve, beslutter sig for dagens påklædning.

Men når man vender ryggen til kæresten for altid, når man springer ud af skabe, ned fra klipper, udtaler sin kærlighed for første gang, siger endegyldigt farvel, går den anden vej, drejer fra, siger ja til et barn – ja, når man tager den slags beslutninger, dem, der rent faktisk betyder noget, så er der ingen ”pros” and ”cons”.

Nej, ved den slags beslutninger er det lyden af Songs of Doubt: Lyden af kvalmende længsel og uforstående vished.

“how does it feel to look down the endless black water of the lake”

I Tvivlen opstaar Smerten ved, at to modsatte Muligheder mere eller mindre voldsomt drage Sindet hver til sin Side” – Dette citat stammer også fra Ordbog Over Det Danske Sprog, hvor det blandt mange andre illustrerer opslaget ’Tvivl’.

Værkets titel er Songs of Doubt og har undertitlen Prospect/Retrospect: Udsigt/tilbageskuen, Fremtidsperspektiv/bakspejl.

Musikken drager bogstavelig talt fremad og tilbage. Som i værket Me Quitte fra 2014 arbejder Rønsholdt med at lade sangerne synge musikken baglæns. Det er ikke ved hjælp af elektronik og optagelser, at denne klanglige effekt opnås, men simpelthen ved at lave lydskrift af teksten sunget bagfra, så sangerne synger denne tekst, som den ville lyde, hvis det var et gammeldags spolebånd, der blev spillet baglæns. I partituret er klare grå trekanter markører for, hvornår musikken klinger forlæns og hvornår den klinger baglæns. Denne effekt kan gøre mærkelige ting med ens tidsopfattelse, for musik bevæger sig – lige som tid – kun i én retning (eller: det er i hvert fald sådan, vi opfatter den) og det er fremad. Livet, tiden, kan ikke spoles baglæns, og det kan musikken heller ikke. Selvom den klinger baglæns er den på vej frem, og måske er det os og vores ører, der er tids-spejlet, der får musikken til at klinge omvendt og vandet til at løbe opad.

“you thought you hoped you’re lost”

Songs of Doubt er skrevet for kor, mandlig sangsolist og det elektroniske instrument Ondes Martenot. Ondes Martenot blev opfundet i 1920’rne, og instrumentet giver en elektronisk tone der både kan være præcis, som de senere synthesizere, eller glidende som thereminen, et andet tidligt elektronisk instrument. Klangen kan ligge tæt op ad den menneskelige stemme, og under­vejs i Songs of Doubt sniger instrumentet sig frem gennem korklangene og solistens stemme. Andre gange er den sin helt egen buldrende stemme midt i vokalklangene. Når en Ondes Marte­not er eneste instrument blandt menneskestemmer, kommer den til at forlænge stemmerne ind i et elektronisk rum, og når den samtidig, som det er tilfældet i Songs of Doubt, benyttes til at lyde ”baglæns” sammen med stemmerne fungerer instrumentet som en forlængelse og en uddybning af udtryk og musikalsk materiale.

“forest of brightness and the faces of fallen”

Rønsholdt er uddannet hos bl.a. Helmut Oehring i Berlin og hos Bent Sørensen og Karl Aage Rasmussen i Aarhus, hvor han også selv underviser ved Det Jyske Musikkonservatorium. Man skal altid passe på med at drage linjer tilbage til undervisere og institutioner, når man beskriver en kunstner, men baggrunden i det danske kompositionsmiljø, der aldrig har været bange for enkelhed, og dyrkelsen af det tyske eksperimenterende miljø har måske været med til at sætte de spor af uforfærdet eksperimenteren og søgen efter det personlige udtryk, der kendetegner Rønsholdts virke. Det gælder også, når vejen går til grænsen af det patetiske, som i værket Me Quitte fra 2014, der bygger på, eller borer sig ind, i en fransk chanson, og til grænsen af det ­private som i billedsiden til opførelserne af Songs of Doubt, der udelukkende består af optagelser af komponisten selv. Ved at stille vores mest banale følelser til skue og ved at sætte fokus på sig selv i andre roller end som komponist (sanger, model, performer) trækker han tæppet væk under sit publikum. Han giver os ikke chancen for at forblive i vores professionelle rolle som publikum. Vi bliver foruroligende nok nødt til at være til stede som mennesker.

Et andet element, der gør Rønsholdts værker overraskende, er hans insisteren på sensualitet, sanselighed og følsomhed. Ikke tre ord, der plejer at ligge i toppen, når man beskriver ny kompositionsmusik, men de er helt uomgængelige, når man taler om Rønsholdt. Musikken og billedsiderne til hans værker er aldrig kælne. Dertil er de simpelthen for sarte og sære. Men de dyrker vejrtrækning, støn, gisp, hud og lækkerhed helt uden ironi og uden løftede øjenbryn.

“I can hear you right near by”

Niels Rønsholdts musik er ærten, der gennem alle lagene af kærtegn, silke, fløjl, åndedrag, sanselige berøringer, overvældende akkorder og bløde rytmer sørger for, at vi vågner op fra lytteoplevelsen med blå og gule mærker på sjælen.

“don't look back”

I Songs of Doubt er der med sikkerhed et jeg og et du. Men hvem, i hvilket forhold de står til hinanden eller hvornår, fremgår ikke. Der er heller ikke en entydig tidslinje (selvfølgelig), men en række nuer, måske? Dog slutter cyklussen med sangen The Wind, der indeholder linjen ”Don’t look back/If you turn you might fall” der tyder på, at der er blevet taget en beslutning og en retning (fremad?) er stukket ud. På den anden side er der i denne sætning også reminiscenser af myten om Orfeus, sangeren, der hentede sin elskede Eurydike i dødens rige, og som netop vendte sig om for blot med sin handling at sende hende tilbage igen. Det er ikke givet, at han/hun/vi har sjælsstyrken til ikke at kigge os tilbage. Bare en gang til.

Den sidste linje slutter sig jo så godt til værkets allerførste: ”The moment you fall ...” så den uendelige ring af tvivl og store beslutninger er sluttet: ”If you turn you might fall ... The moment you fall ...” Vi slipper aldrig for tvivlen, for usikkerheden i ikke at vide, hvad der ville være sket, hvis vi ikke havde sagt ja, sagt nej.

“back and forth in vain”

Musikken på cd’en her er ikke til at putte i kasser. Klangbilledet er specielt, fordi det er en blanding af klassisk kor, forstærket solostemme og elektroniske klange. Selvom om man som lytter undervejs kan blive auditivt mindet om B-siden på Kate Bush’s ‘Hounds of Love’, gospel hymner, Philip Glass’ tidlige operaer, blues, greogoriansk sang, tømmermandsgrynt og englesang, så er Songs of Doubt utvivlsomt helt sin egen Rønsholdtske, renfærdige sangcyklus, og det giver ikke mening at sammenligne med andre udtryk i nutidsmusik i dag. Det er skamløst originalt.

Trine Boje Mortensen er Promotion Manager hos Edition Wilhelm Hansen og musikskribent, som specialiserer sig i ny kompositionsmusik.

Release date: 
juni 2017
Cat. No.: 
8.226598
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943659823
Track count: 
10

Credits

Indspillet på Den Jyske Opera (prøvesalen, Søren Frichs Vej, Aarhus), 13.-14. maj 2016
Producer: Peter Barnow
Redigering og mix: Peter Barnow and Niels Rønsholdt
Mastering: Morten Bue

Grafisk design: Denise Burt, elevator-design.dk

Forlag: Edition•S, edition-s.dk

Songs of Doubt er bestilt af Intro in Situ, introinsitu.nl, og er skrevet til Studium Chorale, Nathalie Forget og Roderik Povel

Dacapo og Niels Rønsholdt takker KODA og Dansk Komponist Forenings produktionspulje / KODAs kulturrelle midlere for økonomisk støtte til produktionen

Denne udgivelse er produceret i samarbejde med SPOR Festival, sporfestival.dk

randomness