Christopher Rouse
Christopher Rouse, som tjente 2012-2015 som Marie-Josée Kravis Composer-in-Residence hos New York Filharmonikerne, er en af i sin generations mest respekterede komponister, kendt for værker med impulsiv rytme, stærke farver og alsidighed i deres sammenførelse af traditionerne fra klassisk og populær musik. Han dimitterede fra Konservatoriet ved Oberlin College i 1971, og 25 år senere skænkede hans alma mater ham en æresdoktorgrad. Efter at have studeret privat hos George Crumb, gennemførte han sine komponiststudier hos Karel Husa og Robert Palmer ved Cornell Universitet, hvor han fik sin titel Doctor of Musical Arts i 1977. En anden stor indflydelse på hans udvikling var komponisten William Schuman, tidligere rektor på Juilliard School og medgrundlægger af Lincoln Center.
Rouse blev underviser på Universitet i Michigan, Eastman School of Music og Juilliard School (hvor han har undervist siden 1997, på fuld tid siden 2002). I 1988 modtog han Kennedy Center Friedheim-prisen for sin 1. symfoni, og i 1993 vandt han Pulitzer-musikprisen for sin Koncert for Trækbasun, som blev skrevet som en del af bestillingerne til New York Filharmonikernes 150 års jubilæum. I 1993 blev han hædret med American Academy of Arts and Letters’ musikpris, og akademiet valgte ham som medlem i 2002. I 2002 modtog Rouses guitarkoncert Concert de Gaudí en Grammy Award for bedste nutidige klassiske komposition. I 2009 blev han udnævnt til årets komponist af Musical America, som ved udnævnelsen specifikt omtalte hans evne til at komponere symfoniske værker.
Han har tjent som composer-in-residence for Indianapolis Symfoniorkester, Baltimore Symfoniorkester og Pittsburgh Symfoniorkester og ved Santa Cecilia og Schleswig-Holstein festivalerne (i begge tilfælde inviteret af Leonard Bernstein), Tanglewood Festival, Pacific Music Festival og Aspen Music Festival. Selv om han har skrevet i flere forskellige genrer, er Rouse bedst kendt som orkesterkomponist. Ud over hans 3. og 4. symfoni omfatter hans seneste arbejde Heimdall’s Trumpet, en koncert for trompet og orkester, som fik sin førsteopførelse i 2012 med Chicago Symfoniorkester; Supplica, fremført af Pittsburgh Symfoniorkester i 2014; og Thunderstuck, et “koncertåbningsværk”, først spillet i 2014 af New York Filharmonikerne.
James M. Keller, programnoteansvarlig, New York Filharmonikerne, The Leni and Peter May Chair