Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Devil's Golf Course

Wayne Siegel

Devil's Golf Course

Singcircle, Gregory Rose, Smith Quartet, Harry Sparnaay, Aarhus Symfoniorkester

Wayne Siegel was born in the United States but moved to Denmark in 1974. Important influences include American folk music, avant-garde rock and minimalism. He has written music in many genres from solo works with live electronics to orchestral pieces. His music has been performed widely throughout the world including numerous radio and TV broadcasts.

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
Total runtime: 
63 min.
Komponisten

Wayne Siegel (f. 1953 i Los Angeles, Californien) 
studerede komposition og filosofi ved Uni-ver-sity of California i Santa Barbara fra 1971 til 1974, men besluttede at fuldføre sin B.A.‑grad i Danmark, mens han studerede hos Per Nørgård. I 1977 fik han diplomeksamen i komposition fra Det Jydske Musikkonservatorium i Århus og, som det er sket for så mange andre kunstnere, der oprindelig blot havde haft planer om et kortere studieophold i udlandet, indtraf der heldige omstændigheder, som fik ham til at blive. I 1978 modtog Siegel Statens Kunstfonds treårige stipendium til videreførelse af sit kompositionsarbejde, hvilket i sin tur lagde grunden til en succesrig karriere, først som free lance‑komponist, derefter som forretningsfører for Vestjysk Symfoniorkester og Esbjerg Ensemble og sidst, i 1986, som leder af DIEM, Danmarks nyoprettede landsdækkende computermusikstudie i Århus. Takket være hans lederskab og ekspertise indenfor computermusik, både som komponist og som leder af DIEM, opnåede studiet hurtigt status som et af de fineste af sin slags i Europa.

Selv om jobbet som leder af DIEM lægger beslag på en betydelig del af hans tid, forbliver Siegel først og fremmest komponist, aktiv på den europæiske og internationale scene. Nylige bestillinger er kommet fra mange forskellige ensembler: Kronos‑kvartetten, Århus’ og Sjællands Symfoniorkestre, Singcircle, Musikdra-ma-tisk Teater, Nyt Dansk Danseteater og den hollandske basklarinettist Harry Sparnaay.

Alligevel har det kun haft marginal indflydelse på Siegels egen kompositionsæstetik, at han nu faktisk har boet og arbejdet i Europa i mere end to årtier. Hans musikalske rødder er ikke de europæiske modernister eller avantgardister, men amerikansk, vestkyst‑ og mini-ma-listisk musik. Som hos så mange udvandrere synes billedet af det fjerne hjemland at være blevet intensiveret gennem fraværet. Det varme hav og solskinnet i hans fødeland, Californien, tindrer igennem hans musik med boblende energi, fremdrift og styrke. Den er repetitiv og kompleks, men alligevel gennemsigtig. Med sit skar-pe øre sammensvejser han på magisk vis traditionelle elementer med den nyeste teknologi og skaber et “supersonisk” lydunivers. Det er en unik og fængslende stemme, vi hører.

Stephen Montague, 1996

 

Musikken

Devil’s Golf Course (1986) for orkester, synthesizere 
og trommer blev bestilt af Århus Symfoniorkester og NUMUS-festivalen med støtte fra Statens Kunstfond og uropførtes ved NUMUS‑festivalen i 1988. Titlen henviser til et område, dannet af indtil flere udtørrede søer i Death Valley i Californien, hvor temperaturen når op på 60˚ C om sommeren. Det område, der kaldes Devil’s Golf Course, består af 95% rent bordsalt i et lag af omkring 300 m’s tykkelse, der strækker sig over et areal på størrelse med Bornholm. Musikken er inspireret af mine oplevelser på dette sted, hvor heden og lyset, som reflekteres af saltet, er endnu mere overvældende end den kolossale hede og det blændende lys, der slår ned fra himlen, og hvor alle eens sanser overbelastes af den ovnagtige hede og lyden af ens egne knasende fodtrin henover de besynderlige saltformationer, som i alle retninger strækker sig ud i det uendelige.

Værket består af een enkeltstående sats, der er inddelt i tre overlappende hovedafsnit. Det første pulserende, rytmiske afsnit opløser sig i brusende klangflader, hvor orkesterets instrumenter spiller i indbyrdes uafhængige tempi. Midterafsnittet glider over i slutafsnittet, som indledes med en lyrisk, solistisk dialog mellem instrumenter og synthesizere og derefter gradvis bygges op til et dunkende klimaks. Det fuldt besatte symfoniorkester er suppleret med to synthesizere og to trommesæt.

Jackdaw (1995) for basklarinet og computer blev bestilt af Harry Sparnaay med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond og uropførtes ved Musiana95‑festivalen på Louisiana‑museet i Humlebæk. ‘Jackdaw’ er det engelske ord for en allike, og såvel stykkets samlede karakter som mange af dets lyde er inspireret af denne frække, men også intelligente fugl. Da jeg selv har en tam allike som kæledyr, var jeg i stand til at indspille fuglens lyde under ideelle betingelser. Mange af de lyde, som computeren spiller, består af disse optagelser, bearbejdet af computeren, såsom f.eks. allikeskræppen filtreret gennem en basklarinets formant, eller lange fugleskrig strakt til ti gange den oprindelige længde ved hjælp af phase-vocoderen. Der er også brugt basklarinetlyde, samp-let og bearbejdet af computeren, ligesom der anvendes com-puterstyret livebearbejdelse, som ændrer instrumentets klang under selve opførelsen. Efterhånden som kompositionen skred frem, blev min oprindelige anelse bekræftet: alliken og basklarinetten er i familie med hinanden!

Eclipse (1992) for fire stemmer og computer. Den 11. juli 1991 kunne en af dette århundredes længst varende totale solformørkelser observeres i en zone, der strakte sig fra Hawaii i vest til Columbia i øst. Totaliteten – det tidsrum, hvor månen dækker helt for solen – havde sin maksimale varighed i et område i det vestlige Mexico. Jeg var så heldig at overvære denne totale solformørkelse i San Blas, en lille fiskerby på Mexicos vestkyst, hvor en håndfuld meget forskellige mennesker fra alle egne af verden havde fundet sammen ved havnen for at opleve begivenheden. Totaliteten indtraf næsten præcis klokken tolv middag. Allerede klokken elleve begyndte lyset gradvis at svinde, og lige før tota-liteten kunne man se en mur af mørke komme susende imod os ude over havet. Pludselig var det så mørkt som om natten, og vi kunne se direkte på solen uden be-skyt-tel-sesglas. Hvad vi så, var månens store skive omgivet af en ring af ild – solens ydre atmosfære, eller corona. Enor-me flammer, kaldet protuberanser, stak ud bag måne-randen som lange fingre. Totaliteten varede knap syv minutter, hvorefter solens blændende stråler, og dagslyset, gradvis vendte tilbage.

Stykket Eclipse for fire stemmer og live electronics er inspireret af denne oplevelse. Stykket benytter sig af fire tekster skrevet af komponisten og baseret på fire roller eller imaginære personer, som repræsenteres ved de fire sangere: 1) Sopran – det nysgerrige barn (på mexicansk spansk), 2) mezzosopran – den bekymrede moder (på mexicansk spansk), 3) tenor – den nervøse turist (på engelsk), 4) bas – den astronomikyndige fader (på engelsk). Stemmerne behandles elektronisk ved brug af forskellige teknikker såsom filtrering, forsinkelser og spatialisering, der styres af en computer under opførelsen. Teksterne transformeres digitalt til en form for lydcollage, hvor ordenes betydning ikke skal kunne forstås. I nogle af de sungne passager bruges forsinkelser til at skabe en rytmisk kanon sammen med sangerne. I andre passager anvendes computerbearbejdelse til at transformere stemmernes lydspektrum, placering i rummet og rumklang. Eclipse blev bestilt af det britiske vokal-ensemble Singcircle med støtte fra Statens Kunstfond.

Tracking (1990) for strygekvartet og computer blev bestilt af Kronos‑kvartetten og Danmarks Radio og fik sin uropførelse i København i oktober 1990. Compu-terdelen blev realiseret i DIEM’s studie i Århus. De elek-troniske lyde bruges som en forlængelse af de akustiske instrumenter. Computeren styrer både bearbejdelsen af musikernes lydfrembringelser live og flere synthesizere, der spiller såvel digitalt ændrede strygerlyde som helt syntetisk materiale. De digitalt ændrede strygerlyde blev skabt ved at optage strygeinstrumenter og derefter bearbejde deres lyde ved hjælp af frekvensmodulation, amplitudemodulation, forskellige former for filtrering og spektralinversion. De syntetiske lyde blev skabt ved hjælp af frekvensmodulation. Live lydbearbejdelse af instrumenterne omfatter ændring af tonehøjde, efterklang og forsinkelse. Både synthesizerne og live bearbejdelsen samt balancen mellem live instrumenter og elektroniske lyde styres af en computer, der er synkroniseret med musikerne.

Wayne Siegel, 1996

Release date: 
april 1997
Cat. No.: 
8.224069
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
730099976923
Track count: 
4

Credits

Recorded in Århus in October 1995 (Devil’s Golf Cource), DIEM in November 1995 (Jackdaw) and the City University, London, in October 1995

Recording producer: Wayne Siegel
Sound engineers: Claus Pedersen (Devil’s Golf Course & Jackdaw) and Nye Parry (Eclipse & Tracing)
All works edited and mixed at DIEM, Århus

Cover photo: Elisabeth Siegel: "View of Devil’s golf Course, Death Valley, California"

This recording was supported by grants from The Danish Music Council, KODA and the Danish Composers Union. The composer wishes to thank Jens Nielsen of the Aarhus Symphony Orchestra, Simon Emerson of City University, Gregory Rose and Stephen Montague for their help in making this record possible

randomness