Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Motion/Emotion - Kammermusik

Sunleif Rasmussen

Motion/Emotion - Kammermusik

Laplands Kammerorkester, Lapland Kammerorkesters Blæserkvintet, John Storgårds

Færøernes vigtigste komponist Sunleif Rasmussen (b. 1961) viser med fem værker på denne udgivelse, hvordan melodierne fra nationale sange bliver til musikalsk DNA i voldsomme, klanglige naturbeskrivelser. Enten i det skjulte som basis for sindrige musikalske konstruktioner af stor sanselighed – eller fuldstændig direkte så enhver på atlanterhavsøerne kan nynne med. Fortolket af det fremragende Laplands Kammerorkester under ledelse af finske John Storgårds er Rasmussens værker på denne CD i stærke, nordiske hænder.

Køb album Stream

SACD

  • SACD
    Super Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 88.2kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.09 / $15.33 / £12.01
    Køb
  • FLAC 24bit 192kHz
    131,00 kr.
    Studio Master +
    €17.57 / $19.13 / £14.98
    Køb
"Sunleif Rasmussen er allerede så betagende en turbine af naturskildringer, at det virker ekstra stærkt, når folkemelodierne dukker op i hans fintmaskede tonenet."
Jens Povlsen, Jyllands-Posten
"Superb performances throughout from Lapland Chamber Orchestra players, with Dacapo’s standard excellent sound."
Guy Rickards, Gramophone
"Les membres de l'Orchestre de chambre de Laponie, excellement motivés par John Storgårds (...) méneront sans heurt Tauditeur à dépasser frontières et habitudes."
Jean-Luc Caron, Classica
"intriguing to listen."
Daniel Coombs, Audiophile Audition
"Magnificently unpredictable work, full of colour, energy and atmosphere."
Ivan Moody, International Record Review
Rasmussen er en mesterlig orkestrator og til klangfarver
Mark Werlin, HRAudio.net
Total runtime: 
63 min.
Sunleif Rasmussen og den nordiske identitet

af Henrik Friis

Sunleif Rasmussen er på mange måder en nordisk komponist. Født på Færøerne i 1961, har boet i Norge i en periode og i dag pendlende mellem København og hjemstavnen. Og med en stærk forbindelse til Finland og det finske musikliv, bl.a. i kraft af et nært og mangeårigt venskab med dirigenten og violinisten John Storgårds. Et musikalsk venskab, som også denne cd er et lysende eksempel på, ligesom cd’en fra 2007 “Strings Against Strings” med Storgårds og Ostrobothnian Chamber Orchestra. Rasmussen taler mere end en håndfuld af de beslægtede nordiske sprog og tror meget stærkt på den fælles nordiske identitet, som det fælles sproglige grundlag giver.

Opvæksten pegede nu ikke i retning af en tilværelse som den absolut mest fremtrædende færøske komponist. Der var faktisk ingen musikundervisning på Sandoy, da Sunleif Rasmussen voksede op. Så han lærte noder af sin bedstemoder. I slutningen af 1970’erne tog han så til Norge for at gå på musikhøjskole uden for Oslo, og først dér hørte han et symfoniorkester live – en overvældende oplevelse bl.a. fordi programmet stod på hårdtslående mesterværker fra det 20. århundrede i form af ‘Le Sacre du Printemps’ af Igor Stravinsky og ‘Romeo og Julie’ af Sergej Prokofiev. Samtidig fandt han stor inspiration i tidens store jazzpianist Keith Jarrett og tenorsaxofonisten Jan Garbarek, og det var da også som jazzpianist – med en enkelt cd på samvittigheden – Sunleif Rasmussen udviklede sig musikalsk i årene i 1980’erne. Der var han tilbage på Færøerne, før han i 1988 flyttede til København og året efter begyndte på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium på komponistlinjen hos professor Ib Nørholm – og senere med studier i elektroakustik hos Ivar Frounberg.

Kort efter studierne i 1995-97 skrev han sit bedst kendte værk, den første symfoni ‘Oceanic Days’, som han modtog Nordisk Råds Musikpris for som den første og hidtil eneste færing. Han har gennem årene desuden modtaget stipendier fra Léonie -Sonnings Musikfond, Statens Kunstfond og i 2011, som den yngste modtager nogensinde, færøernes største kulturpris, Mentanarheiðursløn landsins.

I værkerne i 1990’erne som i dag fandt Rasmussen sin musik i naturfænomer, på sin vis som 1800-tallets romantikere. På samme måde som i romantikken skete det med en bevidst søgen efter flertydige komplekse udtryk – i Rasmussens tilfælde med udgangspunkt i færøske melodier. Men hvor disse i 1990’erne kun var til stede i det skjulte kompositionsarbejde som basis for serielle og spektrale principper – altså hvor toner og klange minutiøst organiseres systematisk og gør musikken meget sammensat – er folkemusikken i dag meget mere direkte at høre i det musikalske udtryk. Intervaller, der er meget fremtrædende i folkemelodierne, og kirketonale harmonier udgør med nogle helt centrale aspekter af det musikalske dna, som han så på egentlig klassisk kompositorisk vis sætter det sammen på så mange måder som overhovedet muligt.

Værkerne

Cd’ens tidligste værker – blæserkvintetten ‘Cantus Borealis’ fra 1995 og sekstetten ‘Vetrarmyndir’ (Vinterbilleder) fra den tidlige studietid i København – giver begge en god fornemmelse af Rasmussens kærlighed til naturskildringer og samtidig den voldsomme dramatik, der kan ligge i sådan nogle.

‘Vetrarmyndir’ begynder som tågede landskaber af godt blandede blæserklange, men får hurtigt flere og flere impulser til et rigtig kompliceret, ekstremt rytmisk væv af voldsomme figurer. Toner i forskelligt antal overfor hinanden, så det gynger og gungrer. Midtvejs tynder musikken ud og bliver flydende af tætte melodier, førend det rytmiske spil fænger an igen. Mønstret gentager sig. Klanglig uro, der fører til rytmisk vildskab. I autografen i noderne skriver Rasmussen ‘Keypmannahavn 1991’, og vi må formode, at det naturens rasen på de kanter, altså fredelige København i Danmark, der har givet kimen til musikken. Men graden af dramatik taget i betragtning kunne også tale for, at det har været minderne om Atlanterhavsklimaet omkring Færøerne, der har spillet ind. For voldsomt er det.

‘Cantus Borealis’ (Nordenvindens sang) er tæt beslægtet. Både i temperament og klanglig kompleksitet. Helt konkret blæser musikerne fra tid til anden toneløst i deres rør, så vinden suser. Mere abstrakt mærker man vindens kraft i heftige, krydrede klange, der bevæger sig langsomt fra side til side. Et kendetegn ved hele musikkens tekstur er de flimrende, ustabile, små variationer, tonerne hele tiden udsmykkes med. Triller, drejninger, de farvninger, der opstår, når en blæser overblæser sit instrument kraftigt og får det til at snerre. Tonerne er flygtige som vind. Men det er, trods alt det voldsomme, også en meget poetisk og skrøbelig blæsermusik. Fine, minutiøst opbyggede harmonier med et enkelt eller to instrumenter, der bevæger sig langsomt op og ned. Det hele slutter, naturligt nok, med en kraftig udånding.

‘Four Gardens’ har også masser af klanglig ustabilitet, men formen er, som i cd’ens øvrige værker fra de seneste 10 år, meget klar. De fire satser er decideret væsensforskellige, bl.a. fordi instrumentariet er forskelligt for hver sats med klaveret i alle fire som rød tråd. Haverne i titlen refererer til musikkens rødder i Rasmussens kritikerroste kammeropera efter en novelle af William Heinesen, ‘The Madman’s Garden’, der som den første færøske opera havde premiere i Nordens hus i Tórshavn i 2006. En historie om syndefaldet iscenesat som to teenageres vej til voksenlivet. Første sats er ren klaver-musik, der egentlig lyder som rasende hurtig jazz med små rytmiske forskydninger i to minutters tæt forvirring. Andensatsen er diametralt modsat sval og uudgrundelig blæser-musik med små motiver, der gentager sig igen og igen i en meget langsom udvikling mod tredjesatsens krasse dramatik for tre strygere. Før fjerdesatsen væver voldsomme klange af både klaver, blæsere og strygere.

De tre duoer med navnet ‘Andalag’ er dele af et større Rasmussensk kompleks af -musik skrevet de seneste tre år, og som stadig planmæssigt mangler et par kompositioner. Den færøske titel spiller på flere betydninger. Ordret oversat lyder titlen ‘åndedrag’, men ‘anda’ betyder ud over at trække vejret også ‘ånd’ i sjælelig forstand, mens ‘lag’ er ordet for ‘lag’ – og ‘melodi’. Titlen beskriver altså både helt konkret blæserne, der sidder og trækker vejret i deres rør og skaber musik, og ganske abstrakt den poetiske skabelse, der foregår i kompositionen af melodiske lag oven på hinanden. Når alle værker er færdige, rummer Andalag-cyklussen 11 blæserværker: otte duoer af hver fire minutter, to kvartetter af hver otte og en oktet på 16. For fløjter, klarinetter, fagotter og horn.

Musikken er enkel og let at følge. Der ligger to melodiske idéer bag alle værkerne, og ifølge Rasmussen vil de fleste færinger kunne genkende dem fra et hav af sange. ‘-Andalag #1’ begynder ud af ingenting med en klarinettone, der langsomt bryder igennem. Og så er musikken i gang. Som en problemformulering til et matematikstykke drejer tre toner sig om hinanden, skiftevis hos klarinetten og fløjten. Et problem, som resten af stykket bliver løst i tæt komposition op og ned, hurtigt og langsomt, kraftigt og svagt, men i konstant parløb mellem de to blæsere. I ‘Andalag #3’ er det en lille karakteristisk figur i hornet med et forslag og et fald, vi følger på en vild tur rundt i nodesystemerne. ‘Andalag #11’ er til gengæld holdt fuldstændig i ro. En fløjte og en fagot, der lægger sig over og under hinanden og danner nænsomme klange, alt imens fløjtisten synger ordløse toner gennem instrumentet.

Andalag-værkerne følger en stram plan og er på den måde et godt eksempel på den oprensning i formerne, man mærker i Rasmussens nyere musik. Idéerne er klare og skåret skarp ud i satserne – ofte helt firkantet i et vekselspil med drømmende poesi. Netop sådan er cd’ens nyeste værk, ‘Motion/Emotion’, færdiggjort i 2011 på bestilling af Lapland Chamber Orchestra og John Storgårds. Fem satser: een holdt i ren bevægelse, een flydende og syngende, endnu een dansende af piblende rytmer, een, der begynder skrøbeligt og pulsløst, og en sidste, der ender i en helt stram, pulserende finale.

Henrik Friis, august 2013

Release date: 
september 2013
Cat. No.: 
6.220643
FormatID: 
SACD
CoverFormat: 
Super Jewel Case
Barcode: 
747313164363
Track count: 
14

Credits

Indspillet i Korundi Kulturhus, koncertsalen, Rovaniemi, d. 13.-14. april 2012
Producer og teknik: Preben Iwan

Optaget i lydformattet DXD (Digital eXtreme Definition), 352.8 kHz / 32bit
Mikrofoner: 2x DPA 4006TL, 2x 4011TL, 1X Neumann U89 + 2x 4011TL for surround channels
DAD AX24 converters/preamps, Pyramix DAW system with Tango Controller
Monitored on B&W 802 Diamond speakers

Grafisk design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Forlag: Edition Wilhelm Hansen, www.ewh.dk

Dacapo Records Tórshavnar Kommuna, Mentanargrunnur Landsins, Fjølrit and Dansk Musikforlæggerforening for økonomisk støtte til produktionen.

randomness