Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Superpulse

Arshak Ikilikian

Superpulse

Birgitte Bærentzen Pihl, Fritz Berthelsen, Thomas Sandberg, Nairy Grigorian, Det Armenske Radiosymfoniorkester, Gevork Muradian

Arshak Ikilikian was born in Armenia in 1948, but has lived in Denmark since 1992. He has composed more than 250 works, including a ballet, two symphonies, seven symphonic novellas, a piano concerto, chamber music, choral works and computer music. Over the years his musical language has developed from an inter-war modernist style influenced by Stravinsky and Bartók to a freer, poetic idiom where the computer plays an important role.

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    79,5031,80 kr.
    €4.27 / $4.64 / £3.64
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
Total runtime: 
70 min.

Arshak Ikilikian
Arshak Ikilikian blev født Gyumri i Armenien i 1948. Efter aftjening af sin værnepligt i den sovjetiske hær og efter at have fuldført en uddannelse som elektroingeniør, begyndte han i 1972 at studere musik ved den lokale musikhøjskole. 1976-81 studerede han komposition ved Statskonservatoriet i Jerevan hos blandt andre Gregory Yegiazarian og Aram Khatjaturian.
I 1982 fik Ikilikian arbejde på den armenske statsradiofoni (radio og tv), hvor han virkede som både programredaktør og producent. Han komponerede i denne periode en del orkesterværker, der blev opført af Det Armenske Radiosymfoniorkester, foruden en del bestillingsværker til brug i radio- og tv-udsendelser. Samtidig involverede han sig musikorganisatorisk i det armenske musikliv og tilrettelagde bl.a. musikfestivaler og koncerter.
Ikilikian blev i 1987 accepteret som medlem af Sovjetunionens Komponistforening, hvilket betød, at hans værker nu blev opført i byer som Moskva, Skt. Petersborg, Tbilisi, Sverdlovsk, Kiev og Riga. Siden er hans værker blevet opført i lande som USA, Canada, Argentina, Frankrig, Græ¬kenland og Danmark.
I 1992 flyttede Ikilikian med sin familie til Danmark. Han har siden ankomsten til Danmark tilstræbt at spille en lige så aktiv rolle i det danske musikliv, som han gjorde det i sit fødeland.
Ikilikian har komponeret flere end 250 værker, heriblandt en ballet, to symfonier, syv symfoniske noveller, en klaverkoncert, tre strygekvartetter, violin-, bratsch-, cello- og klaversonater, sange, korværker, bagateller, kammermusik for forskellige instrumenter, musik for børn samt computermusik.
Ikilikians kompositoriske stil har med tiden undergået visse ændringer, og skelsættende er opbruddet fra Armenien og bosættelsen i Danmark. Værkerne skrevet i Armenien bærer tydelig præg af mellemkrigsmodernistisk inspiration både i det melodiske og det rytmisk-klanglige. Størstedelen af hans orkestermusik er fra denne periode, og de kompositoriske forbilleder synes at være Stravinskij, Bartók og Kha¬tja¬tu¬rian.
For ikke at binde de udøvendes musikalske udfoldelse, er Ikilikians værker ikke påført nogen form for spilleanvisninger eller tempobetegnelser. Mange af værkerne er til gengæld behæftet med en titel, gennem hvilken Ikilikian udtrykker sin poetiske tilgang til stoffet. Det er i øvrigt den samme poetiske indstilling, der udmønter sig i, at han selv har skrevet tekster til en del af sine sange og korværker.
I Danmark har Ikilikian først og fremmest koncentreret sig om de muligheder for musikalsk udtryk, der ligger i computermusikken. Hans musik er blevet mere klangligt eksperimenterende, og sammenhængen mellem det musikalske indhold og værkets titel har i computermusikken endnu større betydning end i orkestermusikken. Værktitlerne i computermusikken synes at være selve det kompositoriske grundlag; idéen fødes og udtrykkes i en titel, hvorefter arbejdet med at udtrykke idéen i musik begyndes.


Værkerne
The courageous Nazar (1981) er en 20 minutter lang ballet om den frygtløse Nazar. Balletten er inspireret af den armenske digter Johannes Tumanians eventyr om Nazar, hvis navn betyder kujon\, og i eventyret som i musikken sløres Nazars sande natur som kujon, idet alle hans handlinger opfattes som frygtløse. Når Nazar i eventyret således klamrer sig til et træ i angst, flygter hans fjender i den tro, at Nazar er ved at rive træet op med rode.
Ikilikians musik til balletten refererer imidlertid ikke kun til eventyret om den frygtløse Nazar. Nazar bruges også som symbol på den korrupte sovjetpolitiker, der håner den enkelte borgers rettigheder som menneske og som kunstner. Dermed bliver balletmusikken også til et oprør mod de politiske magthavere; ballettens indledende trompetfanfarer er ikke kun en festlig introduktion til historien om Nazar, men har direkte adresse til politikerne, der fører sig frem som konger. Og utilfredsheden med det politiske system kan følges i musikken helt frem til de afsluttende dissonantiske akkorder, der synes at råbe: "Hvorfor, hvorfor!?"

Koncert for klaver og strygeorkester (1986) er et af de få af Ikilikians værker, der ikke også bærer en poetisk titel. Koncerten, der er et eksempel på Ikilikians neoklassiske stil, er i tre korte satser, og det melodisk-tematiske materiale i satserne bygger på kun fire forskellige toner.
I 1. sats falder klaveret ind efter et kort, men inciterende orkesterforspil. Udtrykket er voldsomt og passioneret, næsten smertefuldt, og satsen forløber som en dialog mellem solist og orkester. 2. sats er helt anderledes: stillestående og vegetativ; mens 3. sats starter muntert og spøgefuldt. Efterhånden bliver satsen dog mere alvorlig og antager karakter som 1. sats.

Superpulse (1999) er for slagtøj og computer. Værket beskriver det enkelte menneskes liv i lyd og bevægelse. Således begynder værket med en svag hjerteslagsagtig puls, der bliver stadig kraftigere, indtil den afløses af en decideret trommerytme. Værket udvikler sig til at blive en dialog mellem forskellige rytmiske indfald, og tilhøreren vil opleve en intensivering af rytmisk mangfoldighed gennem hele værket indtil to elektroniske bækkenslag afslutter det hele.
Ikilikian beskriver den bagvedliggende idé med værket på denne måde: "Alt bevæger sig og de bevægelser er betinget af rytme. Og eftersom bevægelser bringer udvikling, udformer rytmen sin eksistens i tid og rum, den underordner sig til usynlige magiske kræfters uregelmæssige påvirkning. Så bliver resultatet en klangløs rytme, som i sammenligning med den klangfulde rytme føder en superpuls, og den er livet ..."

Success (1998) for violin og computer er en duel eller konkurrence mellem akustik og elektronik. Violinen symboliserer den seriøse og poetiske musiceren, og dens direkte modstander er computermusikken, der symboliserer den store verdens platte og dårlige smag. Det bliver tydelig, hvor violinen må kæmpe mod en overfladisk dansant trommerytme.
Værkets titel hentyder til den pris for succes, man ofte må betale, og selvom det i værket lykkes for violinen at besejre elektronikken, er prisen dens egen undergang.

Crash (1999) er for klarinet, basklarinet og computer. Værkets overordnede idé er beskrivelsen af et sammenbrud (crash), hvad enten det er i kosmos eller i det enkelte menneskes sjæl. Den enkeltes sammenbrud kan kun opleves udfra subjektet, og sammenbruddet er uundgåeligt - uanset dets årsag. Det endelige sammenbrud er døden - hvilket også skildres i musikken (skud, død, begravelse) - og til sidst skal vi alle stå til regnskab for vore handlinger.


Martin Granau, 2001

"\

Release date: 
marts 2001
Cat. No.: 
8.224181
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
730099988124
Track count: 
7

Credits

Recorded at the Armenian Radio Concert Hall, Yerevan, in 1987 (The Courageous Nazar and Piano Concerto) and at DIEM, Århus, on 2 November (Success) and 16-17 December 1999
Sound engineers: Leinad Kazarian (The Courageous Nazar and Piano Concerto) and Claus Pedersen

Cover picture: Arshak Ikilikian: "Monster" (2001)