Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Den Danske Revy 1930-1940 Vol. 7

Den Danske Revy 1930-1940 Vol. 7

Den første professionelle revy så dagenslys på Casino Teatret den 31. december 1849. Hermed var grunden lagttil en teatergenre, der siden har levet i bedste velgående. Revyerneshovedaktører har altid været - eller er af samme grund blevet - landetsmest populære skuespillere, og allerede fra århundredeskiftet, dagramofonpladen afsløste fonogramvalsen, foreligger der optagelser af demest populære revyviser. Nærværende cd-serie tegner et detaljeret,historisk billede i både lyd og ord af denne nationale egenart.

Køb album

CD

  • CD
    Jewel Case
    79,5031,80 kr.
    €4.27 / $4.64 / £3.64
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
Total runtime: 
63 min.

1. Så ka' De vel tænke Dem til resten
(M: Aage Stentoft / T: Osvald Helmuth og Flemming Geill; opt. 1938)
Osvald Helmuth

Fra Cirkus Revyen 1938, Teltet på Dyrehavsbakken. Under overskriften En vellykket Bakke-revy\ fortsatte Politikens anmelder: "Det kgl. Teater fik i aftes en alvorlig konkurrent i Bakkerevyen. Trods kulden i det store dyrehavsbakketelt oparbejdede der sig snart en varm stemning, og den holdt sig lige til det sidste." Både Børge Rosenbaum og Ib Schønberg gjorde stor lykke, men "revyens centrale figur var dog som i de tidligere år Osvald Helmuth".

2. Det er det mindste, man kan forlange
(M: Aage Stentoft / T: Carl Viggo Meincke og Poul Sørensen; opt. 1938)
Ib Schønberg

Fra Cirkus Revyen 1938, Teltet på Dyrehavsbakken. "Et par af versene var henvendt direkte til justitsminister Steincke, der sad på allerførste række og nådigt modtog de i øvrigt meget elskværdige stikpiller," skrev Politikens premiereanmelder, der tilføjede, at "et af versene handlede om den bøde på 10.000 kroner, som dommer Berthelsen for nylig idømte en velhavende bilist, som vedtog den uden at prange, hvortil justitsministeren mumlede: "Den dom har jeg appelleret", og derved ophøjedes cirkusteltet til en nyhedscentral".

3. Olsens fødselsdag
(T: Carl Viggo Meincke; opt. 1938)
Carl Fischer

Fra "Katten a´ tønden", Fastelavns-revy i 2 akter, Fønix Teatret 1938. Nationaltidende mente om C.F., at "han hører til den komikergarde, der nok kan falde, når forfatterne fuldstændig fornægter ham som i den forrige revy, men ikke overgiver sig. Her har han rejst sig igen, og hele byen må ud og se ham som tapper fastelavnsgeneral". Berlingske Tidende skrev: "I en skildring af "en dejlig fødselsdag" åbner han for så enorme sluseværker af ægte og smittende latter, at københavner-humørets storhedstider synes at være vendt tilbage."

4. Rigtig - forkert
(M: Axel Thingsted / T: Epe; opt. 1939)
Marguerite Viby

Fra Apollo Revyen 1939, Apollo Teatret. Et sensationelt fund i en gravhøj ved Skrydstrup havde vist, hvordan en bronzealderkvinde var klædt. Som Skrydstruppigen, iklædt en kopi af dragten, er M.V. blevet anbragt på Nationalmuseet, hvor hun færdes sammen med andre rariteter som Palnatoke, Harald Hårfager, Christian den Fjerde og mor Sigbrit. Det giver hende anledning til påstanden om, at "vi må ha' historien revidert - der er hen i vejret hvad vi har lært".

5. Tak for sangen
(M: Kai Normann Andersen / T: Poul Henningsen; opt. 1939)
Marguerite Viby

Fra Apollo Revyen 1939, Apollo Teatret. B.T.'s Hans Brix skrev bl.a.: "Fru Marguerite Viby gik på som en lille hornblæser, hun sang - bl.a. også på jysk - det var splitter galt, men yndigt, truttet mund og smed øjne, uhyre frisk og skyldfri, næsten våd om næsen." Og Politikens Fr. Schyberg skrev: "Med denne vise satte Marguerite Viby et satirisk punktum på førsteakten. Det ondeste og kådeste og i hendes fortolkning gladeste, man længe har hørt."

6. Der bor en længsel i mit bryst
(M: Kai Normann Andersen / T: Poul Henningsen; opt. 1939)
Ib Schønberg

Fra Apollo Revyen 1939, Apollo Teatret. Den folkekære I.S., der i årevis havde lanceret populære refræner til iørefaldende melodier, for det meste i en række lystspilfilm, formidler her en tekst af PH, der på sin sædvanlige bidske facon langer ud efter pressen. I tilgift får Holger Bjerres dansepiger et spark, og en politisk rævekage går heller ikke ram forbi.

7. Det tænker jeg på så tit
(M: Kai Normann Andersen / T: Poul Henningsen; opt. 1939)
Ib Schønberg

Fra Apollo Revyen 1939, Apollo Teatret. Med denne vise giver PH de etablerede ældre skuespillere det glatte lag i anledning af en også dengang forekommende teaterdebat. Det går bl.a. ud over de tidligere direktører for Dagmar Teatret Riis-Knudsen og Martinius Nielsen samt Anna Larssen og Olaf Fønss. Endvidere nævnes Musse Scheel, en eksentrisk grevinde, der nød stor pressebevågenhed.

8. Mexico-ca-ci-ca-cu-ca-caner
(M: Sven Gyldmark / T: Aage Steffensen; opt. 1939)
Carl Fischer

Fra Cirkus Revyen 1939, Teltet på Dyrehavsbakken. C.F. var dette års hovedkraft i stedet for Osvald Helmuth, der havde ladet sig overtale til at spille rollen som Leopold i Bellevue Teatrets opførelse af Sommer i Tyrol. At Cirkus Revyens bar så til gengæld var omdannet til en tyrolerlandsby, forhindrede ikke C.F. i at danse og synge denne uimodståelige variation af den lille torea-didador.

9. Mens jeg har dig endnu - lille ti'er
(M: Tom Grant / T: Aage Steffensen;opt. 1939)
Carl Fischer

Fra Cirkus Revyen 1939, Teltet på Dyrehavsbakken. En af Aage Steffensens mange afsentimentaliseringer af en tårepersende schlagertekst. Her går det ud over Knud Pheiffers "Mens jeg har dig endnu lille mor", der i øvrigt mange år senere skulle blive et af de populære ønsker i "Giro 413". Den robuste behandling af et sådant følsomt emne blev i C.F.'s regi ofte kaldt parodi.

10. Intelligensprøven
(T: Ricardo; opt. 1939)
Carl Fischer, Børge Rosenbaum og Bruno Tyron

Fra Cirkus Revyen 1939, Teltet på Dyrehavsbakken. Forestillingen var iscenesat i cirkusregi ikke mindst for dette nummers vedkommende, hvor B.T. var den hvide intelligente klovn og B.R. samt C.F. de to dummepetere. Ifølge Berlingske Tidendes anmelder består C.F. prøven "med en lysende, elskelig enfold, underfundigt fyldt med megen præcis satire. Han er i bedre form end for 10 år siden".

11. Månestrålen
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Tutta Rolf

Fra "Leve de nordiske piger", interskandinavisk sommerrevy, Frederiksberg Teater 1939. Denne forestilling, der var Aage Stentofts første satsning som selvstændig teaterdirektør, blev en overordentlig stor succes. Et af revyens højdepunkter var dette stilfærdige nummer, der siden er blevet en folkelig klassiker. T.R. sang den siddende på scenegulvet i blåt projektørlys draperet i en omfangsrig hvid drøm af en kjole.

12. Vores begge to's
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Tutta Rolf og Hans W. Petersen

Fra "Leve de nordiske piger", interskandinavisk sommerrevy, Frederiksberg Teater 1939. "De to klædte hinanden, selvom det om Hans W. blev sagt, at det var ham, der grundlagde Viby," stod der at læse i Politikens anmeldelse, som senere om den lille vævre lyshårede, sang- og danseglade Tutta Rolf fra Norge tilføjede: "Der var i hendes krop djævelskab nok til at sprænge et helt teater i luften."

13. Ud og kiggelytte
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Liva Weel

Fra "Leve de nordiske piger", interskandinavisk sommerrevy, Frederiksberg Teater 1939. I Politikens anmeldelse stod der bl.a.: "Navnlig lykkedes for hende indledningsvisen om foråret på en gyngende rytme, der satte teatret i sving. Med det røde hår som et bål over skandinavismens skælmskeste ansigt, knaldede hun aftenens store triumf ind."

14. Den lille i krogen
(M: Aage Stentoft / T. Mogens Dam og Børge Müller; opt. 1939)
Liva Weel

Fra "Leve de nordiske piger", interskandinavisk sommerrevy, Frederiksberg Teater 1939. "De internationale forhold og vor stilling i disse er jo delikate emner, og man må beundre den smidighed, hvormed forfatterne får deres randbemærkninger frem," skrev Politikens anmelder, der bl.a. i denne vise fandt et morsomt vers om Il Duce (Mussolini) og den italienske konge.

15. En lille smule natmusik
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Ludvig Brandstrup

Fra "Tidens børn", revydeville i 2 akter, Apollo Teatret 1939. Ifølge programmet optræder L.B. her som "Natsangeren". Otto Lingtons lydhøre musikere er med på spøgen i denne stentoftske revydering af Mozarts klassiske toner. L.B.'s diktion er som sædvanlig forbilledlig.

16. Det er de otte mand fra dukkeliseland
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Ludvig Brandstrup

Fra "Tidens børn", revydeville i 2 akter, Apollo Teatret 1939. Efter en sketch betitlet "Røvere og soldater", hvor L.B. optræder som "generalen", fortsætter han i samme rolle med denne vise, der også giver Otto Lingtons orkester lejlighed til at udfolde sig. Jazzen er for længst kommet til byen, og disse musikere giver ikke de amerikanske forbilleder meget efter.

17. Sancte Hans
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Ludvig Brandstrup

Fra "Tidens børn", revydeville i 2 akter, Apollo

Teatret 1939. I rollen som "ottende skilsmissebarn" ajourfører L.B. Holger Drachmanns midsommervise. I teksten indgår en række tidstypiske synonymer for personlig tiltrækningskraft som charme, "it", sexappeal og "Oomph", der i dag synes at være antikverede.

18. Sonjas far
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Ib Schønberg og Asta Hansen

Fra "Tidens børn", revydeville i 2 akter, Apollo Teatret 1939. Visens emne er revyforfatternes yndlingsskydeskive i disse år, justitsminister K.K. Steincke, der samtidig beklædte talrige offentlige poster i det offentlige liv. Han deltog ivrigt og begavet i debatter om teater og underholdning og var heller ikke selv tilbageholdende som leverandør af muntre aforismer og vittige bemærkninger. Men han var altså også far til Sonja Steincke, der var en af tidens populære pop- og filmpersonligheder.

19. Åh hvor jeg glæder mig
(M: Aage Stentoft / T. Børge Müller; opt. 1939)
Ib Schønberg

Fra "Tidens børn", revydeville i 2 akter, Apollo Teatret 1939. Den alvorlige udenrigspolitiske situation og risikoen for krigshandlinger i Danmark fik myndighederne til at træffe foranstaltninger til beskyttelse af civilbefolkningen. Der var næppe meget at glæde sig til. Mørklægning og husvagter med beføjelser og stålhjelm blev da også dansk hverdag få måneder efter indspilningen af denne vise. Sidste vers omhandler Max Hansens besvær med at finde den bedst egnede til rollen som Nitouche, uden hun dog måtte være så god, at hun kunne true hans stjernestatus.

"\

Release date: 
juni 2000
Cat. No.: 
DCCD 9814
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
730099981446
Track count: 
19