Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

VERDEN ER BABEL OG ELFEN

Jakob Davidsen

VERDEN ER BABEL OG ELFEN

Signe Asmussen, FIGURA Ensemble, Jakob Davidsens Kammerat Orkester

Det pirrer som spændingen ved en ny opdagelse, når Jakob Davidsen og co. med VERDEN ER BABEL OG ELFEN fører dig væk fra sikre, traditionelle stier og ud på et slående genre-hoppende eventyr. Det er en dyster fortælling, baseret på udvalgte tekster af William Shakespeare, Ursula Andkjær Olsen og Ole Sarvig, som Davidsen bløder op med mild intimitet og livlige farver.

Køb album

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.67 / $20.24 / £15.54
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.24 / $10.01 / £7.68
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.57 / $11.46 / £8.8
  • FLAC 24bit 96kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.05 / $15.24 / £11.69
Jakob Davidsen © Gorm Valentin
SELECT PREFERRED FORMAT TO DOWNLOAD SINGLE TRACKS.
Cruel to Be Kind
1 Cruel to Be Kind 6:41
15,00 kr.
€2.01 / $2.18 / £1.67
VERDEN ER BABEL OG ELFEN (THE WORLD IS BABEL AND IVORY)
2 I. Jeg kan forestille mig dig (I Can Imagine You) 5:44
15,00 kr.
€2.01 / $2.18 / £1.67
3 II. Verdner af glas (Worlds of Glass) 3:25
10,00 kr.
€1.34 / $1.45 / £1.11
4 III. Som (The Way) 5:41
15,00 kr.
€2.01 / $2.18 / £1.67
5 IV. VERDEN ER BABEL OG ELFEN (THE WORLD IS BABEL AND IVORY) 4:58
10,00 kr.
€1.34 / $1.45 / £1.11
6 V. Du er mit (You Are My) 6:46
15,00 kr.
€2.01 / $2.18 / £1.67
7 VI. All Rise 3:41
10,00 kr.
€1.34 / $1.45 / £1.11
Nærmere (Closer)
8 Nærmere (Closer) 3:11
10,00 kr.
€1.34 / $1.45 / £1.11
Total runtime: 
40 min.
Detaljerne i det store kosmos

af Christian Munch-Hansen

Med komponisten og pianisten Jakob Davidsen som rejsefører inviteres lytteren på VERDEN ER BABEL OG ELFEN til at opleve det store i det små, det nære i det fjerne, mennesket i kosmos. I en af Biblens salmer lyder det svimlende: ”Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne som du satte der, hvad er da et menneske, at du husker på det, et menneskebarn, at du tager dig af det?” Det er et forundret perspektiv, hvis sidetemaer om afmægtighed, sårbarhed og kærlighed også ringer som små klokker i teksterne af William Shakespeare, Ursula Andkjær Olsen og Ole Sarvig. De får på denne udgivelse en unik musikalsk fortolkning af Jakob Davidsens Kammerat Orkester og FIGURA Ensemble i sammen­smeltet symbiose.

Jakob Davidsen favner bredt som musiker og komponist. Han kom oprindeligt fra det unge jazzmiljø i 1990’erne, men definerede sig tidligt som komponist og tog timer i komposition hos bl.a. Bo Holten og Niels Marthinsen. Han har også et langt virke som kirkeorganist. Lytter man til hans udgivelser gennem årene, vil man bemærke, hvordan musikken bevæger sig fra det nordiske, jazz- og fusionsprægede til en stadig mere kammermusikalsk stil, og samtidig, hvordan hans udtryk modnes og koncentreres. Davidsens musik er ypperligt håndværk, altid præcist i kommunikationen, aldrig ekstremt i udtrykket, men alligevel til hver en tid ­udfordrende og med et skævt, søgende syn på tilværelsen. Han er hverken avantgarde eller traditions­holder, men balancerer på egne, opspændte liner af stringent formbevidsthed, melodisk humør og følsomhed.

På sin måde
I Davidsens musik kan man spore indtryk fra J.S. Bach, Claude Debussy, Igor Stravinsky, Carl Nielsen, Per Nørgård og ikke mindst Olivier Messiaen. Der er også mindelser i retning af Jørgen Jersild, selvom det ikke er bevidst fra Davidsens side. Han er vanskelig direkte at sammenligne med nogen og rimer som musikalsk personlighed på Piet Heins aforisme om katten, der sgu er sin egen. Davidsen har også blik for det kollektive i sit arbejde med sine faste ensembler og som en, der er optaget af menneskers fælles skæbne. Hans finurlige kompositioner kredser ofte om tilværelsens mysterier og modsætningsfyldte gåder. Ikke for ingenting er han draget af tekster af B.S. Ingemann, Paulus, Ole Sarvig og Italo Calvino.

”Lydmæssigt er jeg gået mere i dybden end nogensinde”, uddyber Davidsen om VERDEN ER BABEL OG ELFEN. ”Musikken er på mange måder en opsummering og forædling af mit kompositoriske virke i de sidste tyve år. Jeg går mere og mere væk fra specielle kompositionsteknikker, og skriver det, jeg hører. Og det er måske noget, der efterhånden mangler i ny musik i dag: at skabe musik på øret. Der bliver lavet megen konceptmusik, og det er der som sådan ikke noget galt i, men jeg har ikke længere det behov. Jeg tør godt stole på mine egne ører”.

Bevæger man sig bagud til værker på udgivelser somThe Crossover Ensemble (1996), Helios Suite (2000) og Kammerat Orkester (2011), findes der værker inspireret af Nørgårds uendelighedsrække og Messiaens skalaer og harmoniske farver. ”Jeg har masser af ting i bagagen, men i dag komponerer jeg først og fremmest som mig selv”. Davidsen adskiller sig fra mange andre komponister med sin kobling af partiturmusik og improvisation. En praksis, som især forbindes med third stream-tendenser i det 20. århundrede med bl.a. Gunther Schuller, Chick Corea, Terje Rypdal, Markus Stockhausen, Louis Sclavis og Maria Schneider som eksponenter. I Danmark kan man følge tendensen hos Finn Savery, Palle Mikkelborg og andre, men mest gennemført i nyere tid hos Jakob Davidsen.

Til musikerne
Men man bør erindre, at improvisation også engang var en almindelig praksis i den klassiske ­musik, og at personligheder som Bach, Beethoven, Chopin, Liszt, Schumann og Mendelssohn også mestrede improvisationsteknikker som improviserede fugaer, kadencer og frit formede ­fantasier og ornamenteringer. Men improvisationen gled i baggrunden i overgangen fra hofkulturen til borger­skabets musikkultur i slutningen af 1800-tallet. Eneherskende blev værket, fikseret i nodepartituret som en grafisk afbildning af komponistens ideer i mindste detaljer. Men Davidsen knytter an til den opfattelse, at musikerne har en medskabende rolle i værket. Han fremhæver da også selv den særlige relation til sit Kammerat Orkester og i de seneste år også FIGURA ­Ensemble:

”Jeg ved, hvad musikerne kan, og det væsentlige er deres evne til at skabe musik. Det kan så være en udfordring at få besætningens instrumenter til at klinge rigtigt sammen, men det vigtigste er, hvad personlighederne i orkestret kan bidrage med. Det er på den måde lidt som Duke Ellington, der skrev meget direkte til sine musikere. Af samme grund er det meget svært at erstatte folk i Kammerat Orkester og FIGURA Ensemble. Det handler ikke bare om at læse et partitur, men også om at forstå hinanden i den musikalske situation. Jeg har ikke før oplevet at blive forstået som komponist til trods for, at vi kommer fra lidt forskellige steder. Der er en form for naturlighed i vores samarbejde. Og i musikermiljøet er tingene ikke så adskilte, som det somme tider kan se ud”.

Den opfattelse bekræfter bassist Jesper Egelund, der var med til at stifte FIGURA Ensemble tilbage i 1993, et af de mere usædvanlige klassiske kammerensembler i Danmark, der vover at spille værker og indgå i sammenhænge på tværs af genrer og kunstneriske udtryk: ”De senere år er der opstået en større åbenhed i den klassiske verden, lige som der stadig trives nogle firkantede opfattelser af, at jazz er lig med improvisation og klassisk er nedskrevet. Men det er spændende også at bruge sit instrument på den måde. Når man ser på Jakobs partiturer, ser de umiddelbart enkle ud, men de er virkelig godt tænkt, det føles godt at være i musikken. Han har klare ideer, men der er også plads til noget frit. Jeg opfatter ham som meget klangfokuseret, derfor lyder hans musik så godt”.

Begge dele
Udgivelsen består af tre nye kompositioner med hovedvægten på suiten VERDEN ER BABEL OG ELFEN, en musikalsk iscenesættelse af en tekstkreds fra Ursula Andkjær Olsens digtsamling Det 3. årtusindes hjerte (2012). Denne komposition – af Davidsen selv opfattet som et centralt værk – er omkranset af en prolog, Shakespeare-citatet Cruel to Be Kind fra skuespilletHamlet (1603), og en epilog, Sarvig-digtet Nærmere fra samlingen Grønne digte (1943).

Udgivelsen åbner brat og effektivt: tætliggende hug i tangenter og blæsere, rytmiske og dissonerende figurer i Cruel to Be Kind. Men snart flyder også det bløde og lyriske til, og Jakob Munck bidrager med en improviseret basunsolo med glimt i øjet. Elementerne kolliderer i musikken og sætter Shakespeare-citatet i relief. Davidsen uddyber: ”For mig handler dette udsagn om modsætninger, om det blide over for det brutale. Vand kan være blidt og brutalt på samme tid. Solen er livgivende, men samtidig er den vores dødsdom. Det er en dobbelthed, man som menneske må navigere imellem”.

Det er også lidt af en chokstart, de to ensembler leverer på VERDEN ER BABEL OG ELFEN. Davidsens sans for prægnans og udnyttelse af detaljen fornægter sig ikke. Jeg kan forestille mig dig finder dog et roligt og reflekterende leje med fast puls og blæserne i farvende roller, men intet er givet, før sidste tone er klinget ud.

De seks satser har hver deres identitet, men er alligevel forbundne, selv om digtene griber ind i hinanden med små gentagelser eller vendinger, der skaber forbindelser. At pladen endte med den titel, skyldes udsagnets stærke dualisme: ”Verden er netop begge dele, både et stort, forvirrende fællesskab og vores eget lille eksklusive elfenbenstårn. Vi er en del af verden, og verden er en del af os. Ursula Andkjær Olsen evner at kombinere det nære med det store og abstrakte i sine digte. Det forsøger jeg også at arbejde med i musikken”, siger komponisten.

Mærkelig skarpt
I Verdner af glas er det et lille talende jeg, der agerer og forsøger at skabe orden i det store kosmos med en skæv, liflig vals som motor, i øvrigt med visse mindelser om Ernst Kreneks Waltz fra samlingen Eight Pieces, op. 110 (1946).

En mere tåget musikalsk stemning etableres i Som med den mærkelige forvandlingstekst om jeget, der transformerer sig til Gud i amningens livgivende stund. Derefter følger titeldigtet VERDEN ER BABEL OG ELFEN med de specielle staccato-rytmer, føjet efter ordenes stavelser, men også en smuk passage, hvor klarinettist Peter Fuglsang leverer solospil med blik for blues og østlige fornemmelser á la Duke Ellington og Juan Tizol.

Albummets måske smukkeste øjeblik indtræder i det varme mesterstykke Du er mit, en knugende fin iscenesættelse af graviditetens dybe samhørighed mellem mor og barn, som samtidig rummer frygten for døden. Først og fremmest omfavnes lytteren dog af musikken med svævende klange, legende klaver, klarinet og ordløs sang. Lige indtil Signe Asmussen med en skuespillers tørre præcision bringer os tilbage til den nøgterne virkelighed med varslet: ”Min urin har lugtet mærkelig skarpt de seneste dage”. Værket ender med babylonisk forvirring i All Rise, hvor musik og ord bobler over som en gryde i kog.

Som afslutning træder Nærmere ud på isen, med forsigtige skridt i begyndelsen. Derefter en sydende lyd: Signe Asmussens røst, der snart intonerer teksten af Sarvig om stjernen, der blinker som et drømmesyn, et bål højt oppe på himlens fjerne kyster. ­Davidsens musik giver ordene klæder, en vignet af undrende menneske-melodi, varm træblæserklang, buestrøg og klokke­ringende klaver.

Der er musikalske og poetiske drømmesyner på spil her, fremmanet så livfuldt og dynamisk af musikerne i Kammerat Orkester og FIGURA Ensemble og med en særlig cadeau til sopranen Signe Asmussen som stærkt nærværende sangfortolker. Jakob Davidsen har været i gang længe, men måske det nu er på tide, at endnu flere får øjne og ører op for komponisten og hans musik, der på forunderlig vis peger både indad og udad.
 

Christian Munch-Hansen, cand.mag. i religion og musik, musikskribent og forfatter

Release date: 
februar 2020
Cat. No.: 
8.226137
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943613726
Track count: 
8

Credits

Recorded at The Village Recording Studio, on 25–26 August 2018

Recording Producer: Jakob Davidsen
Engineering: John Fomsgaard
Editing, mix and mastering: John Fomsgaard & Jakob Davidsen
Mastering: John Fomsgaard

℗ & © 2020 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes: Christian Munch-Hansen
English translation of liner notes: John Irons

Lyrics by William Shakespeare: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1603), Ursula Andkjær Olsen:
Det 3. årtusindes hjerte (Gyldendal, 2012), and Ole Sarvig: Grønne digte (Gyldendal, 1943)

Excerpts from Det 3. årtusindes hjerte/Third Millenium Heart are printed with permission of Gyldendal/Broken Dimanche Press and Action Books. Copyright © 2012, 2017 Ursula Andkjær Olsen. Translation copyright © 2017 Katrine Øgaard Jensen

Excerpt from Grønne digte is printed with permission of Gyldendal. Copyright © 1943 Ole Sarvig.
Translation copyright © 2019 John Irons

Jakob Davidsen and Dacapo Records acknowledge, with gratitude, the support of Augustinus Fonden,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Kapelmesterforenings Gramex-midler, and Koda Kultur